среда, 16 июня 2010 г.

Что за мера длины - Fathom ?

Fathom - это морская сажень или по русски - маховая сажень.
Маховая сажень - расстояние в размах обеих рук, по концы средних пальцев = 2,5 аршина = 177,8 см

Изобретатель батисферы - Бальзамелло - кто он?

В Большой Советской Энциклопедии в статье про Батисферу написано:
Первый спуск в Батисфера осуществлен итальянцем Бальзамелло в Средиземном море в 1892 на глубину 165 м.

Практически во всех других источниках изобретателями батисферы называются американцы Отис Бартоном (Otis Barton) и Уильям Биби (William Beebe).

Информации об изобретении Бальзамелло (Felice Balsamello) в интернете очень мало. А лавры изобретателя батисферы ему не достались, наверное потому, что назывался его аппарат не батисфера, а Подводный шар - Palla Nautica


* * * * * * * * * *

итальянский источник

Il 18 giugno 1889, a Civitavecchia, Felice Balsamello si immerse con la sua Palla Nautica, davanti ad una delegazione di autorità. L’oggetto ricorda la Sfera Metidrica per via della forma, ma le somiglianze terminano qui. L’immersione avveniva con un corpo morto di zavorra, che toccando il fondo consentiva alla Palla piccole manovre verticali in equilibrio idrodinamico. L’equipaggio era isolato dall’esterno subacqueo, poteva muoverla manualmente per brevi spostamenti orizzontali, e manovrava vari congegni installati esternamente a seconda dei lavori da svolgere. Secondo G.L. Pesce, autore de “La Navigation sous-marine” (1906), fonte prevalente di queste notizie, Balsamello, nel 1890 e nel 1893, raggiunse al largo di Civitavecchia la notevole profondità di 130 metri.



* * * * * * * * * *

Есть абзац посвященный Бальзамелло и в книге Jean Jarry L'aventure des bathyscaphes

* * * * * * * * * *


На портале Итальянского общества изучения истории подводных погружений THE HISTORICAL DIVING SOCIETY, ITALIA в журнале "HDS Notizie" в статье об истории подводных исследований есть краткое упоминание
Balsamello: nel 1889 con la “Palla nautica”;

* * * * * * * * * *

Во французском издании в статье из журнала "JOURNAL DES INSTITUTEURS", выпуск от 25 января 1891 года можно также найти упоминание о погружении Бальзамелло. Его батисфера называлась “Palla nautica”.

Nouveau bateau sous-marin. — Un ingénieur
italien, M. Balsamello, a inventé un nouveau
type de bateau sous-marin, dont on a fait récemment
l'essai à Civita-Vecchia et qui a donné des
résultats satisfaisants. Le caractère particulier de
ce bateau, c'est qu'il ala forme d'une sphère : aussi
lui a-t-on donné le nom de Palla nautica. L'intérieur
de cette sphère contient l'appareil moteur
et tous les organes nécessaires à produire l'immersion
et le retour à la surface de l'eau, ainsi
que le logement de l'équipage. Des lentilles permettent
de voir .à l'extérieur les objets submergés
que l'on voudrait saisir, et des grappins, qui sont
manoeuvres de l'intérieur, sont disposés à cet effet.
Les essais ont été faits en présence de délégués
des ministres de la marine, de la guerre, de l'industrie
et du commerce, des travaux publics. Le
bateau sphérique a bien marché en ligne droite, à
la surface de la mer et sous l'eau, évoluant facilement
dans toutes les situations. Il a passé sous la
carène d'un grand navire qui lui avait été désigné.
A ce moment, un largo bordage, lesté pour couler,
fut jeté à l'eau, le bateau sous-marin étant invisible;
une détonation fut bientôt entendue; une
projection d'eau s'éleva, à l'endroit où le bordage
se trouvait et les débris do cette pièce de bois
apparurent. Le bateau sous-marin revint en même
temps À J<* surface, à 40 mètres de distance

* * * * * * * * * *
Вот это да! Яндекс превзошел гугль в англоязычном поиске!

На словосочетание "Palla Nautica" яндекс выдал ссылку на выпуск газеты города Омаха, штат Небраскуа от 24 июля 1893 года. Здесь рассказывается о том, что через месяц после крушения Британского броненосца Виктория итальянский инженер Бальзамелло продемонстрировал свой аппарат "Подводный шар" ("Palla Nautica") и предложил использовать его для подъма затонушего судна.

THE OMAHA DAILY , Monday, July 24, 1893

Wants to Raise the Victoria.

ROME , July 23. - Slg. Balsamello, the inventor of the palla nautica, or submarine ball , by means of which he is confident of being able to raise her majesty's ship Victoria, sunk in seventy fathoms of water off Tripoli, says he is entered into negotiations ith the British government for the purpose of accomplishing this object. Those to whom he has explained his plan speak favorably of it. The inventor , at any rate, is anxious to have the experiment tested soon as may be. The palla nautica is an enormous , perfectly round ball. On account of its symmetrical shape the pressure on its surface at great depths below the surface of the sea is so equally distributed that little or no impressionis produced upon the submarine ball. It thus overcomes the greatest difficulties in the way of submarine navigation. The palla is provided with a steering apparatus and a propeller, and its course beneath the water can be directed at will, A complicated system of pumps allows it to be sunk to any depth where it is intended to operate, and, by a simple piece of mechanism it can be raised to the surface without delay. Although Slg. Balsamello will not allow the details of his invention to be given to the public , it is evident that all the chains and grapnels necessary to raise the Victoria can be easily attached to it, as he has demonstrated in a series of Experiments before a government commission at the port of Civita Vecchia, when he was able to navigate with perfect ease at a depth of 1,200 feet below the surface ,a depth much greater than that at which the Victoria lies. Sig, Balsamello is desirous of testing his invention in an effort to raise the Victoria, and hopes that the English government will take his proposal into consideration.

четверг, 10 июня 2010 г.

Стартовала южнокорейская ракета-носитель Наро (KSLV-1)

10.06.2010 в 17:01 Стартовала южнокорейская ракета-носитель Наро (KSLV-1)
Если спутник успешно выйдет на орбиту, то об этом будет изыестно через 30 минут.


На 137 минуте полета,примерно, на высоте 70 км, связь с ракетой прервалась.

S.Korea Launches Naro Space Rocket
The Naro space rocket has blasted off after a day’s delay at the Naro Space Center on the south coast.
The nation’s first space rocket was launched at 5:01 p.m. on Thursday.
The Naro rocket, manufactured in cooperation with Russia, will put a science satellite into orbit some 300 kilometers

MOSCOW SHEREMETYEVO TIMETABLE

SHEREMETYEVO
Moscow airport SHEREMETYEVO online timetable and map.

online timetable
Sheremetyevo Airport map

Moscow Domodedovo Airport fluginformation

Moscow Domodedovo Airport is Russia's largest airport that holds the leading positions among Moscow area airports in terms of passenger traffic. Overall passenger throughput at Domodedovo in 2009 reached 18.676 million passengers. Such a significant growth was supported by the launch of services from the airport by new airlines, the reconstruction of the airport facilities, implementation of new technologies as well as enhancement of customer services.

Aktuelle Ankunftszeiten
Abflug aktuell

среда, 9 июня 2010 г.

Naro rocket launch delayed

Launch of Naro Space Rocket Postponed

The launch of the nation’s Naro space rocket has been postponed hours before the scheduled liftoff at the Naro Space Center.

The ministry said it made the decision due to a malfunction in the fire extinguishing equipment on the launch pad. Fire extinguishing agents gushed out of one of the three nozzles installed at the launch pad to put out any fires or blazes resulting from the rocket’s launch.


kbs world



Запуск космического ракетного НАРО отложен


Запуск первого Кореи ракеты-НАРО было отложено из-за неисправности оборудования для пожаротушения на стартовой площадке, 9 июня.

Министерство образования, науки и техники сказал агенты нашли дефектов в пожаротушения оборудования, установленного на стартовой площадке, чтобы потушить любой пожаров в результате запуска ракеты.

Naro rocket launch delayed

The three emergency firefighting nozzles burst and sprayed 100 tons of the stored 300 tons of chemical-dissolved water, he said.

The corresponding system is situated on the outer side of the launch pad in order to respond to emergency fire situations, according to the Korea Aerospace Research Institute.

No visible harm to Naro or the launch pad was visibly noticeable, KARI chief Min Kyung-joo quoted the Korea-Russia joint flight test committee as saying.

The lost amount of water will not affect Naro’s launch either, Min also said.

However, as officials could not immediately confirm the exact reason for the malfunction, the launch had to be delayed.

The ministry is expected to designate a backup date before next Friday, but details have not yet been decided.

Considering that the Korea Meteorological Administration predicted clouds and rain in the region during the weekend, the launch will probably take place next week.

«Миры» могли бы помочь американцам в ликвидации утечки

После некоторых колебаний компания «Бритиш Петролеум» обратилась к российским ученым с просьбой принять участие в работе по консервации нефтяной скважины в Мексиканском заливе. По словам Анатолия Сагалевича, командира глубоководного аппарата «Мир-1», представитель ВР Джон Маккарти обратился к нему с просьбой срочно завершить работу «Миров» на Байкале и перебросить их в Мексиканский залив. Несмотря на то что в районе экологической катастрофы работает около полусотни радиоуправляемых подводных аппаратов, передающих изображение на поверхность, Маккарти считает, что непосредственное визуальное исследование повреждений могло бы сильно помочь специалистам компании в попытках ликвидировать нефтяную утечку.

Сейчас «Миры» работают на Байкале. Фонд содействия сохранению озера Байкал, который использует эти аппараты, без особого энтузиазма относится к этой идее. По сообщению агентства «Байкал Daily», представители фонда сомневаются в том, что «Миры» вообще смогут принять участие в работах в Мексиканском заливе, поскольку «в настоящее время «Миры» имеют плотный график работы, оборудование, необходимое для экспедиции на Байкале, уже отправлено в Иркутск, в ближайшее время туда вылетит техперсонал».

Ко всему прочему сейчас это и технически невозможно, так как «Миры» могут работать только с определенным кораблем-носителем, а судно-носитель в настоящее время находится на Байкале. Основное же судно – носитель наших глубоководных аппаратов «Академик Мстислав Келдыш» – на ремонте в Германии. К тому же, напоминает представитель фонда, на это потребуется правительственное решение. По мнению многих экспертов, в том числе и самого Анатолия Сагалевича, работу «Миров» может существенно осложнить большая глубина, на которой придется работать

source


BP calls for Russian mini-subs to tackle oil spill - paper



Baikal group rejects role for Russian mini-subs in BP oil spill